3 sätt att spara pengar inför sommaren med Office 365

Under sommaren brukar de flesta företags personalsituation se annorlunda ut. En del företag behöver många fler anställda än vanligt under sommaren. Andra företag klarar sig på hälften av personalstyrkan. Här kan du läsa lite om hur det går att minska kostnaderna inför sommaren.

Licenser

När personalstyrkan förändras, ändras också personalkostnaderna vilket gör att det kan finnas mycket pengar att spara. Traditionellt sett när en anställd börjar så går man till en fysisk eller digital affär och köper en licens till exempelvis Office paketet. Ofta får man då ett liten låda med en produktnyckel som man sedan fyller i på en användares dator. Denna produktnyckel bör du sedan hålla koll på eftersom det krävs att man vet vilket paket som är installerad på vilken dator. Med många anställda kan detta snabbt bli rätt så problematiskt.

Med den molnbaserade lösningen Office 365 har du alla licenser samlade på ett ställe. Du behöver inte hålla koll på fysiska små lådor eller när licensen löper ut. När sommarvikarier börjar strömma till företaget så loggar man bara in i en webbportal och fyller i hur många licenser man vill ha. Man får på bara några minuter nya licenser som går att använda direkt. Så fort en sommarvikarie slutar tar man bort licensen eller tilldelar den till någon annan. Det betyder att man aldrig behöver betala för tjänster och produkter man inte använder.

Arbetskostnad

Att anställa specialutbildad personal som sköter IT på företaget kan ofta kännas tryggt. IT personalen finns alltid på plats för direkt support. De har ofta full koll på alla företagets rutiner och vet vad som ska göras om något går fel. Men vid sjukdom eller en semestertider försvinner all kunskap från företaget och ingen vet vad som behöver göras.

Med Office 365 finns en hel flotta med supportpersonal som alltid är fullt uppdaterade med både gamla och nya funktioner. Din IT partner jobbar dessutom dagligen med att lösa olika kunders önskemål. Det gör att även de har koll på hur olika lösningar kan se ut och de kan också planera för ditt företag och vad som passar er bäst.

Lagring av dokument

Har man inte redan flyttat till molnet så har man förmodligen en eller flera servrar som står på plats på företaget, i ett litet avskilt rum, så kallat serverrummet. Där sparas alla dokument, alla användarkonton samt mail med mera. Ibland, men inte alltid, finns också en backup i samma rum ifall något skulle hända med servern där allt lagras. När det blir problem med något i företagets IT miljö är det dit man måste börja att vända sig. Blir det problem under sommaren, när inte ordinarie personal är på plats kan det bli lång och omständlig felsökning för något som vanligtvis kanske fixas på några minuter. Vid brand eller översvämning på kontoret kan hela företagets data försvinna.

Med Office 365 slipper du oroa dig för dessa problem. Eftersom fler och fler väljer en molnbaserad lagring som Office 365 så blir det enklare och enklare att underhålla. En IT partner behöver inte sätta sig in er IT miljö och vilka speciallösningar ni har. Det ser samma ut som för resten av deras kunder. Det gör också att ni vid eventuella problem kan förvänta er snabbare felsökning och snabbare lösning.

Det är inte bara minskad risk för förlorade data som är en av fördelarna med Office 365 lagring. Det kan också bli betydligt billigare än traditionell lagring. Det kostar mycket pengar att köpa in en server, underhålla den, kyla ner den och ha backup för den. Det tar dessutom upp plats på kontoren, och som vi lärt oss i tidigare blogginlägg, kontoren börjar bli överflödiga. Kan vi flytta upp mail, data och program i molnet så sparar vi pengar på många olika håll och support blir en mindre börda för företaget.

 

Om du vill veta hur vi kan hjälpa till med molnbaserade tjänster, boka in en demo med oss.

Boka Office 365 demo med oss

 

Tags: , , , , , ,